I min roll som VD på JKRS samt säljare av tjänster inom mötesbokning får jag ofta följande fråga: ”Vad kostar det att anlita er för hjälp med mötesbokning”?
Ekonomiskt hållbar prissättning
Med bakgrund av det tänker jag ägna mitt första blogginlägg åt att närmare beskriva hur det fungerar med prissättning inom mötesbokning samt ge min bild av vad som behöver ingå för att tjänsten på lång sikt ska bli hållbar för både kunden och företaget som bokar möten.
Jag anser att priset bör spegla den tidsåtgång projektet kräver för att säkerställa en leverans av kvalitativa möten över tid. Priset behöver alltså ligga på en nivå så att det blir ekonomiskt hållbart för företaget som bokar kundmöten.
Säkerställ att du får kvalitativa möten
Ett möte som exempelvis kostar under 2000 kronor är enligt mig för billigt för att ekvationen ska gå ihop. I dessa fall finns det ofta en hake, som t ex att mötena som bokas inte är kvalitativa utan är ”intjatade”, eller att företaget som bokar möten tar betalt för bokade möten, även om de inte genomförs.
Om du stöter på ett företag som erbjuder väldigt låga priser bör du dra öronen åt dig och ställa följande frågor:
- Betalar jag för möten som genomförs eller bokas (långt ifrån alla möten som bokas kommer att genomföras)
- Vad binder jag upp mig på? Behöver jag beställa ett minsta antal möten under en viss period eller får jag avbryta samarbetet när jag vill?
- Vid avbokade möten: bokar företaget om dem kostnadsfritt eller behöver jag göra det själv alternativt betala extra för det?
- Hur säkerställer företaget att jag får kvalitativa möten istället för ”fika-möten”?
- Kommer jag att ha en uppstart där vi går igenom mina förväntningar på de möten som bokas?
- Är det en och samma person som bokar mina möten och har den personen kunskap inom mitt arbetsområde?
- Kommer ni enbart att boka möten med beslutsfattare som har ett genuint behov av mina tjänster?
- Kommer vi att ha kontinuerliga avstämningar där vi gemensamt utvärderar resultatet av de möten som bokats?
Kriterier för prissättning av möten
När vi sätter pris på genomförda möten gör vi det genom att ställa följande frågor:
- Vilken typ av företag/organisationer ska vi kontakta (storlek och bransch)?
- Vilken beslutsfattare eller funktion ska möten bokas med?
- Hur genomförs mötena? (t ex platsbesök eller webbmöten)?
- Vilket geografiskt område ska mötena bokas inom?
- Vilken/vilka tjänster vill ni sälja?
Utifrån svaren får vi fram en uppskattning på hur lång tid det kommer att ta för oss att boka ett möte och därifrån sätts priset. Det här exemplet är självklart väldigt förenklat och bara en fingervisning på hur det går till, men det viktiga är att priset ska spegla den intäkt som behövs för att samarbetet ska bli hållbart i längden.
Hör gärna av dig om du vill veta mer om hur vi jobbar med mötesbokning och om vår prissättning.