Min erfarenhet är att det går bättre att boka kundmöten om du har stöd av ett samtalsmanus. Det skapar en trygghet i att veta vad du ska säga och hjälper dig att inte tappa tråden i samtalet.
När du ringer för att boka ett kundmöte är det din uppgift att på kort tid skapa ett så pass stort intresse för din tjänst att en potentiell köpare kan tänka sig att boka ett kundmöte med dig. För att lyckas med det behöver du vara tydlig med vad du erbjuder och vad personen har att vinna på att träffa dig.
Presentationens fem delar
När jag skriver ett manus brukar jag dela upp det i fem delar.
- Förtroende (ex. erfarenhet, referenser, om ni är ledande inom något område)
- Kundnytta (ex. öka intäkter, sänka kostnader, öka produktivitet, få nöjdare medarbetare)
- Hur (kort sammanfattning av tjänsten du erbjuder)
- Gör det enkelt för personen att ta del av erbjudandet
- Gå på avslut
Så här skulle en presentation kunna se ut
Jag skriver nedan ett utkast på ett samtalsmanus, avsett för ett fiktivt bolag som arbetar med IT-drift. Jag skriver in de olika delarna i parentes efter meningen, så att du kan följa med.
”Hej, jag heter Robin och ringer från IT-bolaget AB.
Vi har sedan 1997 hjälpt företag som X, Y och Z (1. förtroende) med att sänka kostnader, få en högre produktivitet och en säkrare IT-drift (2. kundnytta).
Vi hjälper till med att upprätta fungerande IT-infrastruktur, står för drift och underhåll och när något inträffar erbjuder vi en support i världsklass (3. kort förklaring).
Jag vill gärna boka ett kort digitalt möte där jag under 30 minuter berättar mer om hur vi skulle kunna hjälpa er (4. enkelhet).
Har du en kalender till hands så vi kan kika på en lämplig tidpunkt? (5. Avslut)”
Tips:
Undvik för mycket detaljer i samtalsmanuset.